2021-06-03

2021-06-03

IT-interesse og kundefokus førte til en karriere inden for Salesforce

Sebastian har en baggrund som produktchef hos en virksomhed, der distribuerer elektroniske sikkerhedsprodukter. Senere fandt han ud af, at han gerne ville arbejde mere praktisk med IT i en kundeorienteret organisation - her blev Salesforce det næste oplagte trin i hans karriere. Læs mere om Sebastians oplevelse af den intensive Academy-uddannelse for Salesforce, vinteren 2019.

Jeg tror på, at Academy for Salesforce er for dig, der brænder for at skabe betingelser for salgs-, service- og marketingafdelinger til at arbejde mere effektivt og mere kundeorienteret med systemstøtte.

Sebastian har en baggrund som produktchef hos en virksomhed, der distribuerer elektroniske sikkerhedsprodukter. Senere fandt han ud af, at han gerne ville arbejde mere praktisk med IT i en kundeorienteret organisation - her blev Salesforce det næste oplagte trin i hans karriere. Læs mere om Sebastians oplevelse af den intensive Academy-uddannelse for Salesforce, vinteren 2019.

Fortæl kort om, hvem du er:

Jeg er 37 år og bor med min kone og mine børn i en forstad til Stockholm. Min fritid bliver brugt meget i naturen, og jeg elsker at motivere og få pulsen op et par om ugen. Jeg bruger også meget tid på at dykke endnu mere ned i Salesforce ved hjælp af deres læringsplatform Trailhead, hvor jeg samler forskellige badges.

Fortæl os om din karrierejse:

Jeg startede min karriere på et lager hos en distributør af elektroniske sikkerhedsprodukter. Da jeg er interesseret i, hvordan ting fungerer, begyndte jeg at undersøge, hvordan de forskellige produkter blev konstrueret, og hvordan den underliggende teknologi muliggjorde funktionerne og applikationerne i hvert produkt. Så jeg gled ganske naturligt hen imod en rolle i virksomhedens tekniske support. I årenes løb fik jeg prøvet forskellige professionelle roller, for eksempel produktchef og leder af teknisk support.

Hvorfor valgte du en karriere inden for IT-management?

Jeg bemærkede, at mange virksomheder, der beskæftiger sig med tekniske produkter, begyndte at indse, at det ikke er nok altid at have den nyeste teknologi eller funktion. Virksomhederne begyndte i stedet at arbejde ud fra det behov, der eksisterede på markedet og skiftede til en mere kundecentreret organisation, hvor kundens behov kom i fokus. Dette passede mig godt. Jeg ville gerne lære mere og opdagede selvfølgelig Salesforce, hvis platform for salg, marketing og service sætter kunden i fokus.

Jeg har altid haft en stor interesse for computere og teknologi, og jeg ville gerne arbejde mere praktisk med IT-systemer. Alt fra kravspecifikation til implementering, udvikling og forvaltning. I forbindelse med dette modtog jeg et tip om AW Academy fra en tidligere deltager, der tilfældigvis faldt sammen med ansøgningsperioden til uddannelsen for Salesforce.

Hvordan var det at deltage i en 12-ugers intensiv uddannelse på AW Academy?

Jeg havde ikke studeret videre efter gymnasiet, så det føltes først meget underligt at sidde i et klasseværelse igen. Jeg havde ingen tidligere erfaring med begrebet Accelerated Learning, men fandt ud af ganske hurtigt, at det passede godt til mig - blandingen af teori og praksis var godt afbalanceret, og vi havde store muligheder for at være involveret og udforme dagene på AW Academy.

Det var en blandet klasse både i alder og tidligere erfaringer. Men vi lærte hinanden hurtigt at kende og hjalp og støttede hinanden konstant gennem uddannelsen. Det blev tydeligt, at det krævede meget ekstra tid om aftenen og i weekenden for at nå de uddannelsesmæssige mål. I den henseende er det meget givende at bruge Salesforce-træningsplatformen Trailhead, hvor du får enhver mulighed for at udvikle dine færdigheder.

Hvad arbejder du med i dag?

I dag arbejder jeg som konsulent inden for digital markedsføring og marketingsautomation hos Recoordinate. Jeg arbejder med projekter fra forberedelsesstudiet og kravspecifikation til leverandørevaluering og implementering. Dette kræver at være lydhør og have forståelse af, hvilke drivkræfter der findes internt for kunden, og hvad de ønsker at opnå med værktøjet.

Som konsulent handler meget om at identificere de problemer og udfordringer, der kan løses med systemstøtte og være klar over, hvad der kræver andre indsatser, såsom ændrede måder at arbejde på.

Alt hænger sammen. Jeg har meget talentfulde og erfarne kolleger, som jeg arbejder sammen med, så det er superfedt! Mit arbejde lige nu er en implementering af et system til marketing automation. Her lægger jeg meget fokus på at få alle data indsamlet gennem forskellige kanaler og derefter muliggøre en personlig dialog mellem virksomheden og kunden. Jeg kan godt lide at være involveret i at opbygge noget, der hurtigt skaber en målbar merværdi for alle involverede.

Hvorfor synes du, at andre skal ansøge om det næste program?

Jeg tror på, at Academy for Salesforce er for dig, der brænder for at skabe betingelser for salgs-, service- og marketingafdelinger til at arbejde mere effektivt og mere kundeorienteret med systemstøtte. Du behøver ikke at have erfaring med kodning tidligere, men det er en stor fordel at være interesseret i teknologier inden for IT, skyinfrastrukturer og UX-design. For at trives i denne type rolle, skal du kunne se dig selv drive udviklingen af metoder og processer.

Vil du også arbejde med IT, der ikke kun involverer kodning? Er det vigtigt for dig at skabe værdi for kunden? Så er en karriere i Salesforce måske noget for dig? Søg her!

No items found.
No items found.