My profile
My profile
Academyexpand_more
For jobsøgendeexpand_more
For virksomhederexpand_more
Find medarbejdereexpand_more
Kompetenceudviklingexpand_more
Bliv en mere attraktiv arbejdsgiverexpand_more
Hvorfor Academic Work?expand_more
Guidesexpand_more
Om osexpand_more
Om Academic Workexpand_more
Bliv en del af Academic Workexpand_more
CSR og miljøexpand_more
Vilkårexpand_more
Kontaktexpand_more
Academy
Kunde-cases

Casestudie - Internationalt Academy for Salesforce

Salesforce er en af verdens hurtigst voksende platforme for datadrevne kunderelationer, og efterspørgslen på Salesforce-ekspertise i både Norden og Europa er enorm. For at imødekomme det stigende behov for Salesforce-færdigheder har Salesforce siden 2018 samarbejdet med Academic Work Academy om at rekruttere og uddanne personer i platformen. De, som deltager på programmerne, kommer med vidt forskellige baggrunde og opbygger nye digitale kompetencer, hvor de efter endt uddannelse bliver en del af Salesforces økosystem. Læs mere om samarbejdet i dette casestudie.

Baggrund

Med millioner af brugere verden over er Salesforce på kort tid vokset til at være den førende CRM-platform, der forbinder virksomheder og deres kunder i den digitale tidsalder. Arbejde på hjemmekontoret, digitalt kundeengagement og bæredygtighedsindsatser bliver mere almindeligt, og cloud-relateret teknologi er et vigtigt tandhjul i den igangværende digitale transformation.

I løbet af de næste fire år er vi hos Salesforce på en vækstrejse, der vil fordoble vores virksomheds størrelse. Samtidig forudser IDC, at vi og økosystemet omkring Salesforce vil generere 4,2 millioner nye jobs på verdensplan. Når det er sagt, sætter vi pris på samarbejdet med Academy og Academic Work. Deres løsning med rekruttering og intensiv træning tilføjer nye medarbejdere til økosystemet og skaber de kompetencer, vores kunder efterspørger for at kunne fortsætte deres digitaliseringsrejse, siger Måns Jonsson, Regional Vice President for Alliance and Channels at Salesforce in Northern Europe.

Udfordringen

Efterspørgslen på Salesforce-administratorer, udviklere, arkitekter og konsulenter er høj og fortsætter med at stige – men ekspertisen er svær at finde.

Tempoet i digitaliseringen er stigende og fremmer behovet for digitale kompetencer. Traditionelle uddannelser og rekrutteringskanaler er ikke længere tilstrækkelige til at imødekomme behovet for Salesforce-kompetencer i det nødvendige tempo.

At så mange søger ind på Academy for Salesforce beviser blot, hvor stor relevans Salesforces har i forhold til at generere nye jobs, siger Christian Conradsen, Country Leader Alliances & Channels hos Salesforce Sverige.

Det er spændende at følge med i udviklingen inden for cloud-tjenester og alle de nødvendige jobs, som Salesforce skaber. At vi så kan bidrage med en løsning og kan tilbyde motiverede personer en hurtig vej til nye digitale kompetencer og mindske kompetencegabet i økosystemet, føles fantastisk, siger Fredrik Bardon, Managing Director hos Academy.

Løsningen

Siden 2018 har Academy og Academic Work samarbejdet med Salesforce. De tilbyder motiverede personer en hurtig og effektiv vej ind i økosystemet gennem reskilling-programmer. 100 deltagere i 5 lande er blevet rekrutteret og har gennem Academys 12-ugers intensive program lært platformen at kende, taget certificeringer og er begyndt at arbejde for både partnervirksomheder og kunder på projekter.

Academys koncept om et succesfuldt fast track til digitale kompetencer er en fantastisk måde at reskille personer til et fremtidigt arbejdsliv og nye karriereveje, siger Måns Jonsson.

Via Accelerated Learning indgår deltagerne på en stejl læringskurve, der indebærer praktiske øvelser, teamwork og løbende feedback. Under det seneste program var der deltagere fra 5 lande, og de deltog i undervisningen digitalt via digitale værktøjer. Som afslutning på uddannelsen fremlagde de deres gruppeeksamen, hvor de derefter kunne starte i deres nye roller som Salesforce-konsulenter rundt omkring i Norden og Tyskland.

Resultatet

Under uddannelsen forberedes deltagerne til at kunne indgå i projekter og blandt andet støtte kunder og partnere i deres arbejde med Salesforce-platformen. Foruden teknisk viden og certificeringer lærer deltagerne også bløde kompetencer, hvor de forbedrer deres præsentations- og kommunikationsevner. Under de sidste to uger af programmet udarbejdes et omfattende projekt fra A-Z, som indebærer al viden fra uddannelsen. Jesper Klang har været underviser på de seneste Salesforce-uddannelser og dimitterede for nylig den første internationale klasse. På dimissionsdagen udtalte han følgende:

Det har været en skør, men fantastisk tid med mange følelser. Samtidig med at det føles som om, I lige er startet, er det også som om, det har taget meget lang tid for jer at have lært og udviklet jer så meget i løbet af disse 12 uger. Men dette er bestemt ikke slutningen, men blot begyndelsen på jeres nye spændende karriere, hvor I nu vil fortsætte med at lære hver dag.

Tascha fra Danmark deltog i dette internationale program. Hun har tidligere arbejdet i Københavns Lufthavn med passagerservice, men har længe drømt om et karriereskifte til IT. Med Salesforce-programmet gik drømmen i opfyldelse.

Det har været en fantastisk rejse, utrolig lærerig og udfordrende på bedste vis. Den mest udfordrende del er det mentale aspekt; det at gennemføre et så omfattende program på 12 uger. Det er hårdt, intenst og tingene går ikke altid, som man ønsker. Jeg har lært utrolig meget på kort tid, haft det sjovt i timerne, blevet mentalt udfordret og lært at arbejde i et innovativt og fantastisk CRM-system. Når man sætter 20 utroligt motiverede mennesker sammen i et program, sker der magi, og læringsmiljøet er inspirerende og fænomenalt, siger Tascha.

I løbet af året har mange kunder hentet konsulenter fra Salesforce-programmet, hvoraf én af disse er Accenture.

Samarbejdet med Academy er en god måde at rekruttere kompetente Salesforce-konsulenter, som skaber værdi og bidrager med innovation til vores kunder. Derudover er det positivt at se den store interesse for at skifte karriere og lære digitale kompetencer. Det er vigtigt at kunne imødekomme fremtidens behov, siger Inger Johansen, Salesforce Lead hos Salesforce-partner Accenture Norge.

Gennem samarbejdet mellem Salesforce, Academy og Academic Work tilbydes motiverede personer en hurtig vej til nye digitale kompetencer, mens økosystemet sikrer nye talenter i et langsigtet perspektiv.

Kunde-cases